۲۸ مهر، روز اراک است؛ فرصتی برای مرور ظرفیت‌های گوناگون فرهنگی تا اقتصادی مرکز یک استان.

کارگر

به گزارش همشهری ‌آنلاین دلیل نامگذاری یک روز به نام مرکز استان مرکزی به امیرکبیر برمی‌گردد؛ بیش‌از ۱۷۰ سال قبل در چنین روزی میرزا محمدتقی‌خان فراهانی ملقب به امیرکبیر یکی از مشاهیر ایران به‌عنوان صدراعظم ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار انتخاب شد. با اینکه صدراعظمی امیرکبیر فقط ۳سال و ۳ماه به‌طول انجامید، اما آوازه اقدام‌های آموزشی، اجتماعی و سیاسی او پس از گذشت بیش‌از یک‌ونیم قرن هنوز پابرجاست. برخی از مردم با تاسیس مدرسه دارالفنون و برخی با روزنامه وقایع اتفاقیه از کارهای امیرکبیر یاد می‌کنند. با گذشت ۵ سال از نامگذاری ۲۸ مهر به عنوان روز اراک به استان مرکزی با جدیدترین دستاوردش نگاهی می‌اندازیم.
استان مرکزی برای دومین فصل متوالی پرچم‌دار کمترین نرخ بیکاری کشور شده‌است.
کمترین نرخ بیکاری تابستان امسال برای استان مرکزی ۴.۳ درصد اعلام و گفته شده که ظرفیت بالای استان مرکزی در تولید انواع کالاهای استراتژیک سبب کاهش نرخ بیکاری در این استان است.
به گفته فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی استان مرکزی کمترین میزان نرخ بیکاری را ثبت کرده که این میزان نرخ بیکاری ثبت شده نسبت به مدت مشابه سال قبل خود نیز کاهش چشمگیر داشته‌است.
استان مرکزی رتبه اول بهبود فضای کسب و کار در کشور را به خود اختصاص داده است و در بسیاری از شاخص‌های تولیدی کشور نیز دارای رتبه برتر است. شهرستان ساوه با مجموع ۱۰۴ پروژه در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی و با اعتبار بیش از ۷۸۹۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۶۸۹۱ نفر، حائز رتبه نخست در بین دوازده شهرستان استان مرکزی شد و رکورد جدیدی در دو شاخصه میزان اعتبار و اشتغال‌زایی را در شهرستان‌های استان و منطقه ثبت کرد.


نرخ بیکاری استان مرکزی

  • تابستان ۱۴۰۳: ۴.۳ درصد
  • بهار ۱۴۰۳: ۴.۸ درصد
  • سال ۱۴۰۲ : ۷ درصد
  • سال ۱۴۰۱: ۷.۳ درصد
  • سال۱۴۰۰: ۷.۸ درصد
کد خبر 891796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مرکزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha